Vissa vill göra gällande att det är för svårt att ta körkort i Sverige och att de olika momenten som ska genomföras innebär längre ledtider och köer. Det finns en poäng i detta, men samtidigt så måste man också skilja på äpplen och päron.
De moment som krävs för att ta ett B-körkort är absolut nödvändiga. Att det handlar om långa köer och väntetider är en helt annan fråga där lösningen måste arbetas fram på en högre nivå.
Att man exempelvis vill stryka risketta och risktvåa för att minska köerna – det är ett riktigt dåligt förslag. Båda dessa bidrar nämligen till en ökad riskmedvetenhet som i slutändan kan minimera olyckorna på våra svenska vägar. I synnerhet risktvåan har visat sig skapa säkra bilförare.
Halkbana Stockholm – boka via en trafikskola
Risktvåan är lika med halkbana i Stockholm och det är ett moment som innebär att man som elev får kunskap kring hur man ska köra bil under vintern och på ett vinterväglag. Det handlar om både teoretiska och praktiska kunskaper och att ha genomfört en halkbana i Stockholm är obligatoriskt om man vill ha ett B-körkort – på samma sätt som man ska klara av en uppkörning och ett teoriprov.
Varför? Det finns givetvis ett logiskt svar på detta. Bor man i Sverige så har man ett halvår av kallare väder och som bilförare så ska man kunna hantera det väglaget med samma säkerhet som man kör under sommaren. Då man genomför en halkbana i Stockholm så får man kunskap om hur farten påverkar bromssträckan, hur bilen reagerar vid kraftig inbromsning och hur exempelvis en isfläck kan skapa stora problem. Det är givetvis ytterst viktigt att ha kunskapen som svensk.
Ett tips för att både klara av halkbanan och för att slippa vänta för länge innan man ges en tid är att gå via en trafikskola. Det innebär att skolan bokar tiden åt eleven – och att eleven är riktigt bra förberedd då dagen för halkbana i Stockholm väl kommer.